|
|
koszegis@freemail.hu |
|
|
|
|
Gyémántfűrész-szútra |
|
|
KŐSZEGI LAJOS Gyémántfűrész-szútra Tartalom: Bevezetés helyett (Magyar filozófia alulnézetben) Nekrológosz Alloglosszón Palillógosz
Gyémántfűrész-szútra |
|
Come away empty. The Sun, the Moon, stars and planets, the Earth, hills and rivers, trees and grasses, the animals, bad people, good people, bad things and good things, heaven and hell, and we ourselves – all of us are in the middle of the emptiness, the stillness." "Induljunk üresen. A nap, a hold, csillagok es bolygok, a föld, hegyek es folyók, fák es füvek, az állatok, rossz emberek es jó emberek, rossz dolgok es jó dolgok, menny es pokol, es mi magunk - valamennyien az üresség, a csönd közepén vagyunk." (92. oldal) A
Gyémántfűrész-szútraegy
nagy levél mellékleteként született, amelyet Kunszt Györgyhöz
írtam (1998. október-novemberében), aki elküldte hozzám Szánkhja-esettanulmány, önéletrajzi vázlat című kéziratát. Ebben olvastam, hogy Szabó
Lajos "elmesélte egyszer egy álmát, hogy
őrtornyokból figyelő géppisztolyos őrök pásztázó reflektorokkal és
szöges-dróttal is védett gyűrűjén próbál éjszaka, hason átkúszni, hogy a
kezében szorongatott gyémántfűrésszel átvágja
azt a gyémánt tengelyt, amely körül a kapitalizmus, bolsevizmus
és klerikalizmus világvára forog." |
|
Kőszegi Lajos író, szerkesztő, tanár (Devecser, 1956. november 7.) a győri építőipari szakközépiskolában érettségizett 1975-ben. 1981-ben a pécsi műszaki főiskolán építész-műszaki tanári oklevelet kapott. 1984-ben végzett a Bálint György Újságíróiskolában. 2008-ban a Budapesti Műszaki Egyetemen műemlékvédelmi szakmérnöki oklevelet szerzett. 1981-től 1988-ig újságíró: Universitas, Dunántúli Napló, Somogyi Néplap, veszprémi Napló . 1985-86-ban a Visszhang folyóirat felelősszerkesztője. 1988-1991-ig a veszprémi múzeumban irodalomtörténész. 1992-től tanár. 1989-1999-ig a Pannon Panteon könyvsorozat főszerkesztője. 2000-2004-ig a veszprémi Petőfi Színház irodalmi vezetője. 2004-től ismét tanár. Telefon: +36-70-618-5005 e-mail: koszegis@gmail.com Válogatás Kőszegi Lajos
írásaiból: |
|
|
BEVEZETÉS 1-2 Minden szenvedés: megváltást a tudás
hozhat. 1. „Öröm- és szenvedésérzékenység együtt
változik.... Öröm: hasonlóság – szenvedés különbözés, ellenkezés. A
közvetlen tapasztalásban adott irány: az öröm terjedékeny, mert eredetileg
egyetemes... az evidencia-élmény az örömből születik. A közösséghez
tartozók örömének egymást fokozó interferenciája. A perverzió korlátozza
magát, az öröm nem bírja ki, hogy korlátozzák. A patalogikus, a narkotikus
tendenciálisan korlátozza az örömöt.” 2. „Elébemenni a szenvedésnek; egyenes
vonalon áttörni ezt a hálót! ...mindig keresd meg a legnagyobb ellenállás
útját!... Úgy töröm meg a karaktert, hogy a tükröt összetöröm!... Keresés,
kutatás (kút-ásás), alkotás... Az intuíció a nem-szétvált kvalitatív és
kvantitatív értékelés... a legfájdalmasabb kérdésekkel kell exponálni. A
legfájdalmasabb ellentmondással mérem a többit... Az összes ellenállás jelenléte
szükséges, hogy egy legmélyebbről jövő mozgó áttekintést kaphassunk. Nem
lehet megjátszani... A titkos tanítás paradox helyzete: mindenki
elolvashatja, de belülről mégsem jutnak hozzá: ezotérikum. Ha nem ismerik
fel centrális jelentőségét, továbbra is titkos tanítás
marad.” 3-5 A tudás
forrásai. 3. „Egyetérteni: amikor lehet; a
különbségeket belsőleg koordinálni... Mindig először méltatni... Az egyes
kérdésekkel egy, a 20. század előtt elképzelhetetlen egyetemes szembenézés
vált lehetségessé... Nincs mód érdemben felvetni kérdéseket anélkül, hogy
ne viszonyítsuk őket a prekrisztiánus és krisztiánus kinyilatkoztatáshoz!... A régi
gondolat, az egyetlen gondolat mindig új tapasztalatot
teremt...” A (nem-sarlatán, nem-propaganda, hanem a)
valódi ezotérikum: a. Teória (alkalmazható minden
rész-kutatásban és az egész világra
ismerethullámban) b. Reális közlés (emberi közösség és lét
szolidaritása, lét és értékelés, találtam valamit egy ismeretlen világban,
amelyről jelt adok) c. Lelkiismeret, közvetlen tapasztalás,
intuíció (az abszolút értékelés meghatározódik: állandó
átértékelés) A három világ egysége:
Istentisztelet. Ezotérikum: "Minőségileg megkerülhetetlen
út a kinyilatkoztatáshoz
fülszoktatáshoz." 4. "Az ősmisztérium egyetlen, de mindenütt
megnyilvánul... Az ősmisztérium a létezés, megismerés és értéke-lés
trinitárius, immanens egysége. Ez az 'OM'. Ebben a végső képletbe benne
van az, amit mondunk és az, amit mondani nem tudunk... A bibliai aeon
küldöttei igent mondanak egymásra
és a közösen követett útra! – Jézus... betölteni jött a törvényt!" 5. „Az értékelés, amit egy ember elvégzett,
az fordítja ki sarkaiból a világot... egy gondolkozót sem lehet
kimeríteni, nemhogy Istent. – Az értékelés teljes gazdagsága és teljes
egysége között az utat annyiszor futhatom be, ahányszor akarom... Az
alázat fokozható. Önmagamat is csak úgy emelhetem feljebb, hogy mértékemet fokozom... A puszta
monoteizmusból adódik az a követelmény, hogy a világ egységét kutassuk...
Reális, spirituális és trinitárius
világfelfogás.” 6
Az
okság. 6. „... tetteink következményei elől nem
lehet ellépni, se természetes halállal, se öngyilkossággal...
életfélelem... Nincs okunk
feltételezni mást, mint hogy állandóan
tetteink következményeit éljük... A szeretet a logika
forrása.” A
VILÁG 7-9 A természet és a lélek (vjakta,
avjakta, purusa). 7.
„A természet az iparban jelen van.... A szerszámosítás léttagadás, és
vissza kell térnünk a léthez, hogy megértsük saját szerszámainkat... A
valóság vizsgálatánál egy darabot kivágunk; de ezt vissza kell követni!...
Arányok adják a megismerés prak[ri]tikumát... A Gestalt megfoghatatlan magjának megfogása...
Teleológia: a lét immanens szerkezete... A 'létezés' ('van') a
mindenséggel való organikus kapcsolatot
jelenti." 8. „A világ szakrális rendje összeomlana,
ha az életünk összes többi területén tért nyerő nihilizmus akárcsak a
matematikai alap-problémák körében nem érvényesülhetne... Szakadozottság van létezés és
értékelés között, de nem
szétszakadtság. A legnegatívabb fokok is értékesek. Az, hogy a rosszra
szükség van, még nem jelenti azt, hogy nem kell ellene küzdeni... Hogyan
vagyok szereplő a létezés drámájában? – Minden ember
fontossága.” 9. „A rózsák igenlésén keresztül a láncok
igenlése... A szellem nem kér, hanem ad, és sohasem unja meg! Az
ajándékozó megerősödik!” 10-11 A három minőség
(guna). 10. „Esztétikum-logikum-etikum hármassága
szakrális, örvényszerű mozgásban
van.” 11. „Az ember logikum, etikum és esztétikum
egysége. A szakrális analízis három fő
iránya: etikum: a cselekvő, bontó
aktivitás; esztétikum: a befogadó és átfogó
passzivitás; logikum: a váltópont a kettő között; hűvös
és forró. Innen ered viszonylagos
semlegessége. Ez a három mozgás nem kivetített,
atomisztikus, hanem az emberi mozgás hármas feszültsége. – Mozdulatlan
létezés és keletkezés a mozgásból. A létezés: lét és keletkezés
összefogása. Különválasztásuk absztrakció... Az értékeléseknek csak
kozmikus térben van értelmük.” 12-14 A gunák szerepe és következményeik a
természetben. 12. „Hogyan adja egymásnak a három motívum
a táplálékot? A felemésztő etika, a változtató logika, a passzív, a
megőrző esztétika." 13. És: „a) Minden dolog azonos
önmagával. b) Minden dolog
osztályozható. c) Minden dolog összefügg minden más
dologgal." "a) Minden mozzanat azonos
önmagával. b) Minden mozzanat
rendezhető. c) Minden mozzanat összefügg minden más
mozzanattal." "a) Minden ítélet azonos
önmagával. b) Minden ítélet vagy igaz, vagy nem-igaz,
harmadik eset nincs. c) Egy ítélet sem lehet egyazon
szem-pontból igaz is meg téves.” 14.
„Atomizálatlan, funkcionalizált egységben [esztétikum-logikum-etikum]: én vagyok ez a
passzivitás, én vagyok ez az
aktivitás és én vagyok ez az
átmenet.” 15-17 A lélek
ismérvei. 15. „Lelkiismeretemben azonosítom magamat
önmagammal.” 16. „A lélek... olyan centrum, amitől nem
tekinthetünk el, de leírhatatlan.” 17. „LELKIISMERET: kezdet, kapcsolatunk
Istennel, énünk centruma,... lélek és ütközése, a szellem valósulásának
rangrelatív fix pontja, félelem-Istenfélelem mint a bölcsesség kezdete,...
az etika forrása, mert a hit konkrét apriorija,... konkrét követhető
kontrollálható vérkeringésszerű kapcsolatot tart az
esztétika-matematika-technika – más oldalról az élő test építő
problémáival, koordináta-rendszere:
időnek-térnek-oknak-létezésnek-szellemnek, ...Cogitor: rajta keresztül
gondol bennünket Isten s mi ezt tovább-gondolhatjuk!... rajta keresztül
születünk újra ...” 18-19 A lélek és a természet (prakriti)
kapcsolata. 18. „Mennél alacsonyabb energiákat sikerül
mennél magasabb létformába emelni, mennél mélyebb ellentmondásokat és
disszonanciákat sikerül feloldani... A test van a lélekben... Az
életfolyamat szakrális processzusa. Emésztő sor:
szervetlen-növény-állat-ember. – Minél több szűrőn és fürdőn kell
keresztülmennünk, hogy beléphessünk a szentélybe. Fokról fokra testi és
lelki tisztulás. A tisztátlanság az extrementum tisztátlansága. –
Összefüggése az emésztéssel... A tisztaság és tisztátlanság realitása és
animális jóérzésünk: a táplálkozás-kiválasztás működése. A biosz-lélek esztétikumáról van szó.
Minél rendszeresebben organizálni, hogy az asszimiláció két pólusa minél
távolabb legyen... minél több szűrő, fürdő a szentélyig, hogy ebből a
salakból semmit se vigyünk magunkkal. Előkészítés, kiválasztás,
elválasztás... szakrális emésztő-processzus... Az anyag és szellem
alapvető dualizmusa helyett sok kvalitatív ugrást, szakadékot veszek
fel... – a durva empirizmust megszelídítettem... Nem tűrhetjük a durva
dualizmust, mindig át kell törnünk!... Egészséges dualitás
lehetséges.” 19. „3. A természet megismerése; amelyik
nem ismer vissza. 2. Az emberek egymást-megismerése.
Lelkiismeretelmélet. 1. Az Isten
megismerése-elismerése.” „...két kinyilatkoztatás van, a szó meg a
természet.” 20-34 Az ember belső felépítése: a psziché,
az érzékelés a cselekvőerők. 20. „Az érzékelésben is jelen van a teljes
én.” 21. „Minden individualizáló érzelem
magányossá, patologikussá, narkotikussá
válik.” 22. „Nem jó egyedül enni,
inni.” 23. „Az érzékelés primer közösségi voltáról
van szó.” 24. „Azonosság (identitás): minden mozzanat
közös. Egyenlőség: részleges
identitás.” 25. „A szellem, az értelem közösségi realitás. Az
értelem tesz közösségivé.
Egyet érteni. – A
különbségeket belsőleg koordinálni
kell.” 26. „A közösség növekedése az öröm –
nélküle szenvedés.” 27. „Az élettel szemben igen magas
tárgyilagosság lehetséges.” 28. „Mindennel, amivel nem tudok
szembenézni, abszolút hipnotizált helyzetben vagyok; még elszenvedni sem
tudom tudatosan.” 29. „– Valamilyen pszichotechnikai
szempontból, bizonyos időre elhanyagolható az empíria. Saját realitásomból
kell kiindulnom: mit akarok elérni? mik a kontrollfeltételek? A
segédkonstrukció elvisz, szolgál, de csak addig, amíg tudatában vagyok
segédkonstrukció-voltának. Ha öntudatlanná válik: hipnotizál. A valóság szubjektíven felfogva: az empíria szigorúan
vétele.” 30. „El kell utasítanunk az uralkodó
objektivizmust, amely a szemlélőtől függetlenül képzeli a tárgyat. Nincs
értékeléstől mentes érzékelés, nincs tőle függetlenül... Ki kell emelni a
háttérben lévő értékelést.” 31. „Az egységet nem kell tartanom, mert az
egység tart engem... Abban a passzivitás, mihelyst az aktivitásra egy
magasabb mértéket fogadok el.” 32. „A lelki életet még alapfunkciókból sem
lehet összetenni.” 33. „Koncentráció arra, amit látok...
Eredendő emberi magatartás, hogy a realitáshoz a szélein nyúl hozzá. Három
gyufaszál közül az egyik szélsőt veszi el. A középső gyufaszálhoz csak
belső koncentrációval nyúlunk.” 34.
„... minél előbbre megyek, annál több és tágabb határ...
hatá[r]sok[k]
felé való nyitottság... – az
azonosítás egyben ...szeretet...
Transzparencia.” 35-37 A finomtest (linga) és a
lélek-vándorlás. 35. „A lélek úgy építi a testet, hogy
reorganizálja, újraértékeli. A lélek a drámai átmenet test és szellem
között (megtestesülés, szublimáció,... asszimiláció, identifikáció). A
testet organizáló szellem végső izgalma, konstruktív izgalma a
lélek.” 36.
„Halál: utazás [x]országba: az ismert és ismeretlen világba... A halállal
szembeni félelem szellemfélelemből és szellem-tagadásból ered... a
nirvánaszerű, realitástalan egységtől való félelem: a légmélyebb
individuális pont megtagadása... – az individualitások között nincs
közvetlen korrespondencia... A reinkarnáció megkülönböztet és nem szakít
el a logosz teljes kontinuitásától, és csökkentetten a halál után is
individuális létezést képzel el.” 37. „A
reinkarnáció – szellemi kauzalitás... Ott, ahol valaki reálisan az
életében felette áll az időnek, elmerül a reinkarnációs gondolat... A
mindenért felelősségvállalás csak a reinkarnációval érthető
meg.” 38-39 A lények
fajtái. 38. „A normális és a patologikus kritériuma
az együtt –
külön.” 39. „A normális karaktere az ünnep: a
közösségi realitás.” A
MEGVÁLTÁS 40-43 A természet tevékenységének célja a
lélek megváltása. 40. „Rajta keresztül valósul az élet
misztikus örvénylő konvergenciája: mítosz
születése!” 41. "A tér az anyag komplementere... A tér
nem űr, hanem végtelen
telítettség... A tér létezik, mint a formák áthatottsága, a személyes
tapasztalat tere." 42. "A 'lélekjelenlét'-kifejezés ... fejezi
ki a spontán koncentrációt. Ez teszi lehetővé a földön és hídon járást.
Lélek-jelen-lét: három
poszt-metafizikai kifejezés. Jelen és örökkévalóság. A lét szintén erre utal. Lélek, reinkarnáció,
személyiség." 43. "A létezés identifikációs dráma: a
felsőbbek felhasználják az
alsóbbakat!" 44-45 A megváltó tudás tartalma, az átélést
hozó meditáció. 44. „A megvilágosodás sorának
megváltoztatására még isteni kegyelemmel sem találok példát, csak sűrítést
a traumáig!... Az öröm a szabadság feltétele... Létezés és értékelés
egybeesése.” 45. "Evangélium: örömhír... Örökké
megbánnám, ha nem vállalnám a pillanatot... Arra kell előkészülnünk, amire
nem vagyunk előkészülve. Az ismert világ elhagyásának pillanata... a döntő
lépések leírása (a halál)." 46-48 A tudás hatására lélek és anyag
kapcsolata megszakad. 46. „Az egyéniség
elvész.” 47. „A teljes áthatolhatóság a rés, a
tiszta áthatás, a tiszta szabadság, ami én vagyok, tehát nem a
szubsztanciális, áthatolhatatlan Maya, hanem a kontraszubsztancionális
Atman. Ez az én-élmény, a teljes, a szabad, a
levegős.” 48. „Ha nem tudok egy haldoklónak semmit
sem mondani, akkor baj van minden mondanivalómmal. A szabadság vigasza és
fenyegetése! Az életveszélyből nem fog kikerülni. Ez a vigasztalás és ez a
fenyegetés.” 49-50 A tudó halálakor, végleg
megszabadul. 49. „A halálban a test-lélek hal meg, és a
lélek-szellem visszamerül az egyetemes
értelem-be.” 50. „A végső táplálkozás, az utolsó halál a teljes identifikáció.”
|
|
|
|
|
|
|