|
|
Kőszegi Lajos honlapja |
|
| ||
|
|
NAPLÓ LÁNYOMNAK ÉS NEKED 2011. második félév
|
|
| ||
Megjelent
kötetei:
Szabó
Lajos: Tény és
titok. Összegyűjtött írásai és előadásai. 1999. (Kotányi
Attilával
és Kunszt
Györggyel) Válogatás Kőszegi Lajos
írásaiból: |
|
2011. december
A tücsök és a hangya
Ezt a mesét valahogy mindenki ismeri. Ám a mese nem
egészen úgy ér véget, ahogyan azt Aiszóposz, La Fontaine vagy Hajnóczy
Péter mesemondó urak leírták. Itt az ideje, hogy megtudjuk, mi is
történt valójában.
Forró nyár volt. A hangya fáradhatatlanul dolgozott a földeken. Magát
nem kímélve szorgosan ápolta kertjeit és szorgosan gyűjtötte be munkája
eredményét, a terményt, a föld munkájával megváltott gyümölcseit. Amikor
dolgozott, a télre gondolt, arra az időre, amikor majd visszahúzódhat
abba a házba, amelyet dolgos ősei hagytak rá, s ahol majd a nyár
kincseivel táplálhatja kicsinyeit, s ahol majd fölolvas nekik a régi
bölcsek által írt könyvekből egy megvilágosító mesét. Egyszer csak
hegedőszót hallott, fölnézett, megtörölte verejtéktől ködös szemét, s
kedves barátját, a tücsköt pillantotta meg. A tücsök a mező szélén, egy
árnyas fa alatt hevert, s öreg hegedűjén egy csodás dallamot játszott.
Még a Nap is megállt az égen, még hevesebben tűzött, a pacsirták pedig
elnémulva köröztek a rét felett. A hangya szíve a zenétől megtelt
erővel, s még szorgosabban dolgozott tovább. Aztán eljött a tél, és a
hangya a meleg pici házában minden este, a finom vacsora után,
kicsinyeinek olvasott. A mese után barátja, a tücsök, aki velük lakott,
olyan dalokat hegedült, amilyeneket még senki sem hallott. Aztán jött
nyár, és lett ismét tél. Így éltek éveken át. Egy kora őszön a tücsök
elutazott, csak annyit mondott barátjának, a hangyának, hogy eljött az
idő, s mennie kell. Nagyon fájt a szívük, úgy érezték, soha többé nem
látják egymást. Némán váltak el, csak szemükben a könnycsepp mondta el,
amit elmondhatott. Aztán jött nyár, és lett ismét tél. A hangya minden
este gyertyát gyújtott, s amikor a felolvasást befejezte, kicsinyeivel a
gyertya lángját figyelték, amely egy soha nem hallott dallamra táncolt.
Egy
hideg téli napon távirat érkezett. A tücsök írta, hogy menjenek utána
Párizsba, ahol élete legnagyobb koncertjét adja majd, s mindent
elrendezett, csak menjenek. A hangya családjával útra kelt. A két barát
találkozása csöndes volt, csak szemükben a könnycsepp mondta el
örömüket. A koncert után a tücsök az öltözőbe hívta barátját, a hangyát.
Még oda is felhallatszott a szűnni nem akaró éljenzés. S akkor a tücsök
azt mondta barátjának, a hangyának: „Hallod, megsokszorozódott a mi
örömünk. Azok a lények ott kint akkor lesznek emberek, hogyha
hangyaként törekednek istenné válni és tücsökként dalolnak, ha azt
meglátják valakiben. Azt hiszem..."
A csók
Akkoriban az első emberpár, még nem ismerte a csókot
és egymást sem ismerték. Mert egyek voltak ők ketten az Isten
országában. Az örök élet boldogságában éltek, hogy Isten
gyönyörködhessen bennük. S bámulták a természet kincseit, Isten
ajándékait: a felkelő Napot, a csillagok zenéjét, a fák és virágok
pompáját, a vizek ragyogását és az állatok szelíd életörömét. Az első
emberpár élete végtelen utazás volt az öröm ajándékainak földjén. Egy
napon, kéz a kézben sétáltak a végeláthatatlan mezőn, gyönyörködve a
szellőtáncot járó virágokban. Egyszer csak azt látták, hogy két piros
virágszirom felröppen a fénylő kék égre, s a csönd zenéjére kergetődző
táncot lejt. Aztán látták, hogy a táncolok nem is virágszirmok, hanem
valamiképp más lények, s mivel az egyik pillanatban itt, a másik
pillanatban már amott repdestek, ezért pillangónak nevezték el őket. A
két piros pillangó leszállt egy levélre, s ahogy ott pihegtek, olyanok
voltak, mint az emberpár mosolygó piros ajka. Aztán hirtelen, egy
gyémántfényű pillanatban eggyé váltak, és eltűntek a mennyben.
Amikor
az emberpár az élet fája helyett, a tudás fájáról evett, akkor lettek ők
külön, s lett idő és baj, mert a tudás a teljes élethez nem elég. Azóta
próbálnak emlékezni arra a pillanatra, amikor látták a piros pillangókat
eggyé válva felszállni az égbe.
Befejezetlen mese a repülés
boldogságáról
Egyszer egy fecskepárnak három fiókája született. A
három fióka közül, a legnagyobb, a fecskelány az apjától tanult meg,
hogyan lehet repülni egyre feljebb és feljebb. Az apa, a városrész
fecskekolóniájának egy nagy közös fészket is épített, a fecskelány pedig
a többi kis fióka fejlődésében segédkezett. Sokat utazott, távoli
tájakra, megtanulva más országok fecskenyelvét, hosszú utazásokon pedig
a fecskerajokat vezette már nagyon fiatalon. Szelíd természetét,
kedvességét, csendes énekét és sudár alakját kedvelte mindegyik
fecskelény. Egy távoli útja során, amikor együtt repült egy csapattal a
távoli szigetre, amely Isten csókjából keletkezett a tengeren, egy
fecskeférfival találkozott, aki felkeltette figyelmét. Akárhogy
vizsgálta érzéseit és gondolatait, nem tudta kibogozni, hogy mi vonzza
annyira a fecskeférfihoz. Hazaérkezésük után a fecskeférfi odaszállt a
fecskelány családjának közelébe és némán nézte a lányt. Minden
szárnyrebbenését leste, minden dolgos pillanatát megfigyelte. A lány egy
nap odarepült hozzá és kérdezte:
– Mondd, mit akarsz tőlem, mondd, mit szeretnél,
hogy ki legyek neked?
A fecskeférfi így válaszolt:
– Nagyon szeretlek téged, szeretnélek megtanítani a
repülés boldogságára, légy ebben a társam.
A lány akkor azt mondta:
– Nagyon szép életem van, boldog vagyok most is,
tudok repülni az ég felé, s tudom, egyszer majd jön valaki, akivel innen
nem messze elrepülök, fészket építünk és szerető életet élve neveljük
fel fiókáinkat.
A férfi a szárnyán megigazított néhány fehér tollat
és azt mondta:
– Te vagy a legszebb lény, akit valaha láttam. Te
repülsz a legpontosabban és legtisztábban az ég felé, azok közül,
akikkel a földön együtt élhetek. Nem ismerem a repülés boldogságát,
szeretném megtanítani neked.
– De hát hogyan akarod megtanítani azt, amit nem
tudsz? – kérdezte a lány.
– Valóban nem tudom, csak akarom… Egyszer azt mondta
az Ég Ura, hogy addig nem ismerhetem meg a repülés boldogságát, amíg nem
találom azt a tiszta fecskelányt, aki hajlandó magával vinni vagy velem
jönni őhozzá. S ha majd egy napon együtt ver a szívünk, akkor egyetlen
szárnycsapással nála leszünk, s akkor megismerjük a repülés boldogságát.
A lány hallgatott. Kicsi szíve riadtan vert a finom
pihék alatt. Érezte a férfi hangjában a soha nem hallott hívást, s nem
tudta mit tegyen. Egész addigi tiszta életében mindig tudta, mi a
helyes, és mi nem. És most nem kapott választ az Ég Urától. Maradjon
vagy menjen. Mosolygott és könny virágzott kék szemében, amely olyan
volt, mint a réten az a harmatcsepp, amit senki sem lát.
A fecskeférfi megcsókolta és azt mondta:
– Itt fogok várni rád.
2011. október-november
2011. szeptember
Cancer
I.
A rák, ebben az ostoba korban, a legyőzhetetlen
halál szinonimája. A Rák az élethez és a biológiai családhoz mindenáron
ragaszkodó próteuszi ember csillagjegye. S amíg a Cancer csillagkép
befolyása az egyéneken, a családokon, a nemzeteken drámaian csökken,
addig a cancer, mint teremtő akarat az emberek testében tör utat magának
fokozódó lendülettel. Ugyanakkor rohamosan növekszenek lunáris
ellenállásaink és áthatolhatatlanul merev érzelmi köveink várfalai,
miközben spirituális családjaink még nem elég erősek a hívásban és a
megtartásban.
A
világon minden negyedik ember rákban hal meg. A rák a legfélelmetesebb
belső ellenség. Miért nem látjuk annak, ami?
A
rák az a rendkívüli és intenzív tudatállapot, a nem-választható és
kikerülhetetlen tanító tapasztalás, ami az élet-Egy-ízére tanít.
Radikálisan – komoly igyekezettel, kibúvót nem hagyva. A rák arra tanít,
hogy meghalok, ha nem oldódom azonnal fel az ittlét örömében.
A
Rák csillagjegy a túlélést hangsúlyozza, a félelmet, sokak hozzáállását
– az amúgy végleg eltűnő – pénzhez, amely a szeretet nélküli emberi
kapcsolatok és önzésáramlatok fiktív realitása, őrület-szimbóluma. A
lunáris ösztönök is a túlélésről, és a hasban, a napfonatban keletkező
merkúri félelmek táplálásáról szólnak, továbbá a szakrális központ,
amelyhez a Hold csatlakozna, az anya-születés-gyökér-csakra
gyökértelenségéről. Hogyan lehet ezekből a régi beidegződéseket tükröző
állapotokból ki- és fellépni, hogy léphetnénk és élhetnénk a szeretet, a
tápláló bőség szívcsakrájában?
A
Rák csillagjegyben választhatjuk a biológiai családhoz köröm- és
életszakadtáig való ragaszkodást, vagy hozzájárulhatunk spirituális
családunk háza épüléséhez, amelyben kavargó Vízöntő lelkünk a kollektív
ölelésben megnyugvásra találhat végre.
Rákból születik a rák.
*
Nisargadatta (1897. április 17. – 1981.
szeptember 8.), aki Maharshi után az advaita (nincs-kettősség) legjelentősebb tanítója,
84 éves korában halt meg, torokrákban.
Shunryu Suzuki (1904. május 18. – 1971. december 4.), aki a zen
csöndes mestereként az "örök kezdők szellemét" tanította, 67 évesen
epehólyag-májrákban halt meg. A
Dalai Lámáról 2003-ban azt híresztelték az újságok, hogy
gyomorrákban szenved, amire azt válaszolta, hogy nem volt rákos,
ugyanakkor elismerte, hogy súlyos bélpanasza volt. Csupán annyi
bizonyos, hogy a Dalai Láma a Rák csillagjegyében született (1935.
július 6.).
A
huszadik század mérhetetlen jelentőségű tanítója, a megvilágosodott
mester,
Ramana Maharshi (1879. december 30. – 1950. április 14.)
rákbetegségben halt meg. A meg-nem-világosodott emberek közül sokan
kérdezik, hogy a megszabadult és megvilágosodott Maharshi hogyan
kaphatott egy ilyen betegséget, mint a rák. „Méltatlan és érthetetlen”.
*
Akkor most próbáljuk meg méltatni és megérteni.
*
A nagy példa,
Ramakrishna (1836. február 18. – 1886. augusztus 16.), a 19.
századi India legnagyobb szentje, az isteni hattyú is rákban halt meg.
Torokrákban. Már nem tudott enni, egyetlen falat sem ment le a torkán,
már nem tudott inni egy kortyot sem, amikor a nagy tanítvány,
Vivekananda kétségbeesetten kérdezte: „Miért nem hívod Káli istenanyát?
Csak egy apró kérés, és egy pillanat alatt meggyógyítaná a torkodat…”
Ramakrishna csak nevetett és nem szólt semmit.
Pár nappal később, amikor a tanítvány kissé
megnyugodott, azt mondta:
„Te ezt nem érted. Muszáj befejeznünk a létben való megnyilvánult
életünket, anélkül, hogy bármit is tennénk, különben vissza kell
jönnünk, hogy ez valóban véget érjen. Így helyes, lehetővé tenni, hogy
semmiféle történés ne történjen; és helytelen volna ezt megakadályozni.”
Erre Vivekananda azt mondta:
„Rendben, ha nem akarod kérni, hogy meggyógyulj, akkor legalább azt
kérjed, hogy amíg a testben vagy, addig a torkod elég jó legyen ahhoz,
hogy a falat és a korty rajta akadálytalanul áthaladjon. Ellenkező
esetben, elviselhetetlen fájdalom téged ilyen állapotban látni.”
Ramakrishna beleegyezett, hogy kérje. Amikor másnap
felébredt, azt mondta:
„Nagyon tréfás volt. Miután kértem, az istenanya azt mondta: ’A
torkodnak kitüntetett, egyedüli, kizárólagos, uralkodó szerepe van a
működésedben? Milyen nehézség számodra étkezni mások torkán át?’ Majd
így folytatta: „Mivel hallgattam a tanácsodra, úgy jártam, mint egy nagy
bolond. Feleslegesen zaklattatok engemet. Ugyanis miért lenne a torok
bármilyen monopólium? Így a mai naptól, amikor ételt vesztek magatokhoz,
tudomásul veszem, hogy én is étkezem a torkotokon keresztül.’
Ramakrishna egész nap nevetett. Aztán jött az orvos, aki azt kérdezte:
„Miért nevetsz? A test olyan fájdalmas állapotban van, hogy nincs is
ennél fájdalmasabb állapot.”
Ramakrishna így válaszolt:
„Igen, nevetek, mert nem tudom, hogy mi történt az elmémmel, hogy nem
emlékezett arra, hogy minden torok az enyém, és hogy tudok enni minden
torkon át. Miért lennék megszállottja ennek az egy toroknak?”
A
test egyetlen állapota sem a legfelsőbb tudatállapot. Az érzések –
boldogság és szenvedés – az elmén át a testben megjelennek, jönnek és
mennek. A megszabadult ember nem azonosul a múltból a testben is
megjelenő következményekkel. Ramakrishna mondta, hogy „aki egyszer
elmerült ebbe az egyéniségen túliba, az soha nem tér vissza onnan.”
Malik Tóth István: Az isteni hattyú című könyvében kérdezi: de
akkor Ő miképpen volt képes beszámolni a tapasztalatairól?
„Azért, hogy képes legyen munkálkodni az emberiség üdvéért – írja Szvámí
Nikhilánanda –, az Istenanya nem tüntette el belőle nyomtalanul az egót,
amit a Mester, hangulatától függően, a »Tudás egójaként«, az »Önátadás
egójaként«, »egy gyermek egójaként« vagy »egy szolga egójaként«
jellemzett. A Mester egója – amit elemésztett a Brahman ismeretének tüze
– minden esetben látszólagos volt csupán, hasonlatos egy elégett
kötéldarabhoz. Egójára gyakran mint »érett egóra« utalt, ellentétben a
rabságban lévő lélek egójával, amit »éretlenként« vagy »zöldként« írt
le. A rabságban élő lélek azonosul testével, hozzátartozóival,
tulajdonaival és a világgal, ám az »érett ego«, amit az isteni Tudás
áraszt el fénnyel, valótlanként ismeri fel a testet, a hozzátartozókat,
a tulajdont és a világot, s egyedül Istenhez köti a szeretet kapcsolata.
Srí Rámakrisna ezen az »érett egón« keresztül érintkezett a világgal...”
*
Ramana Maharshi egészsége 1947-ben kezdett
megromlani. Nem volt még hetven, de akik beszámoltak róla, azt írták,
hogy sokkal idősebbnek látszott. 1948 végén kis csomó jelent meg a
karján, a bal könyök alatt. Ahogy a csomó csaknem tojás nagyságú lett,
az Ashram egyik orvosa vágta ki. Ám a csomó egy hónap múlva újra
feltűnt. Ekkor madrasi sebészek megműtötték. A seb nem gyógyult és a
daganat ismét kinőtt. A további vizsgálatok azt diagnosztizálták, hogy
ez osteosarcoma, rendkívül fájdalmas formája a csontráknak. Az orvosok a
kar érintett részének amputációját javasolták. Ramana egy mosollyal
válaszolt: „Nincs szükség riadóra. A test maga is betegség. Legyen ez is
a végéig természetes. Miért rongálnánk meg? Azt, ami az érintett rész,
egyszerű öltözködése.” Még két műtétet kellett elvégezni, de a daganat
újra megjelent. Ősi gyógyító rendszereket vetettek be és a homeopátiát
is. A betegség nem engedett a kezeléseknek. Ramana, a bölcs érdektelenül
és hihetetlenül közömbösen fogadta a szenvedést. Mint egy néző, aki nézi
a betegséget a testben. De a szeme fénylett, fényesebben, mint valaha,
és kegyelmét tovább áramoltatta minden lényre. Egyre nagyobb tömeg
érkezett hozzá. Ramana ragaszkodott ahhoz, hogy lehetővé kell tenni
számukra a darshant (amikor közvetlenül „látni” a mestert). Hívei mélyen
kívánták, hogy a bölcset meg kell gyógyítani, mivel a testén keresztül
közvetíti és gyakorolja a természetfeletti hatalmat. Némelyikük azt
képzelte, hogy a Ramanának tulajdonított hatáskörök elveszhetnek,
amelyeket a maguk előnyére eddig élveztek. Ramana könyörülettel fordult
mindazokhoz, akik bánkódtak az ő szenvedésén, és igyekezett megnyugtatni
őket, emlékeztetve őket az igazságra, hogy a Bhagavan nem a test. 1950.
április 14-én adta az utolsó reggeli dashant. A kísérői és hívei
himnuszokat énekeltek, s akik jelen voltak, tudták, hogy ez a vég.
Ramana még egyszer kinyitotta fénylő szemét, egy mosoly és egy
könnycsepp volt az utolsó üzenete. Este, amint leállt a légzése, abban a
pillanatban egy fénylő csillag szállt keresztül az égen, elérte a szent
hegy, Arunachala csúcsát, és eltűnt felette.
Azt mondják, hogy amikor az orvosok kezelni próbálták, a mester így
tiltakozott: „Mivel egy fizikai test eleve a nagy betegség a lélekkel
szemben, ezért ki akarom használni a kis betegséget, a rákot, hogy
megszabaduljak a nagy betegségtől, de ti mind akadályoztok célomban.”
Amikor a rák előrehaladt, az orvosok tehetetlenül kérdezték: „Ugye nagy
fájdalmai vannak?” Ramana így válaszolt: „Igen, nagyok a fájdalmak, de
nem velem történik. Éber tudatában vagyok annak, hogy nagy fájdalom
történik ebben a testben. Nem velem történik, tanúként látom azt.”
II.
A világról, testünkről, érzéseinkről,
gondolatainkról a tudatunk által veszünk tudomást. A tudatunk teremti
gondolatainkat, érzéseinket, testünket és világunkat. Tudatunknak a
teremtés teljesen hatalmában áll. Mégsem vagyunk világunk, világaink
urai. Ugyanis tudatunk tudatossága nem teljes, hanem töredékes, mert
vágyaink és félelmeink – azaz tudatlanságunk – által korlátozott. A
tudat elhomályosodása, a tudat lefokozása, a tudatvesztés abból a
vágyból, létszomjból, életéhségből fakad, hogy az Önmagam által
varázsolt változó világot, mint tükörképemet, annak leggyönyörtelibb
pillanatait, kimerevítve maradandóan megtartsam. Mivel ez nem
lehetséges, megindítom a hajszát a gyönyörért, közben árnyékát, a kínt
üldözöm. Ez a hajsza meredeken lefelé gyorsulva az eredeti
teljességtudatból való kizuhanásom. A létet így nem-létté, az életet így
halállá változtatom. „A baj forrása a szégyentelen életéhség, amelynek
rejtett arca a halálvágy.” (Hamvas Béla) Ezzel folytonos szenvedést
hozok magamra, miközben tudatosságomat lefokozom. Az ebből degenerálódó
korlátozott és megzavarodott tudat-töredék: az elme – az ego, a kis-én
–, amely még rendelkezik testtudatossággal. A testünktől is elkülönülő
érzet-érzelem és gondolat destrukciónk, a sokat emlegetett és mindenáron
megvédendő personánk („létreszomjazó kiszáradottságunk”), a
személyiségünk. Hiedelmeink és szenvedéseink zsákutcája: a személy (a
persona), aminek már testtudatossága sincs, teljes tudat- és
elmefogyatkozás. Programja: minél többet és minél gyorsabban élni. A
személy „látás”-módja, a szem-éjszakája – életvakság és életéhség.
Alvás. Ebben az alvó állapotban, még csak nem is álomban, holdkórosan
éljük át tudatlanságaink drámáit.
*
Míg elménkből újra meghódítani akarjuk a részlegesen
uralt tudatunkat, mivel „tudjuk”, hogy valamikor teljesen hatalmunkban
állt, s ez egyben aktuális életfeladatunk (onnan jövünk és oda megyünk),
addig testünk egyáltalán nincs ránk bízva. A test (a Forrásra, Egyízre,
Abszolútumra – a personából tekintett Istenre) a Tudat Teljességére, az
Önvalóra, Önmagamra van bízva. A test (mint mikrokozmosz) ugyanolyan
komplex egész, mint az Univerzum (makrokozmosz) – szent templom, minden
megnyilvánultnál tökéletesebb. A test működésének törvényei és
helyre-állító rituáléi úgy vannak megalkotva (Önmagam által), hogy
Önmagam örömteli egységének megtapasztalását szolgálják. A test
válaszai, reakciói, helyreállító rítusai (a personából tekintett) Isten
válaszai az elmének. A test minden isteni csillagpor-sejtje szolgál – a
szakrális, templomi test az ostoba elme minden vágyának és félelmének
engedelmeskedik, annak minden parancsát maradéktalanul végrehajtja.
A
test válaszai – Isten válaszai az elmének.
*
A cancer (lent) a mikrokozmikus egység helyreállító
erőinek gyógyító csillámfénye, a Cancer (fent) a makrokozmikus egység
konstellációs erőinek gyógyító csillagfénye.
*
Personánk a személyes életben nem tapasztalhatja meg
az egységet-egyetemességet és az egyetemességen túlit. A létforgatagból,
a szamszárából még csak az egység ígéretét sem olvashatjuk ki. Ez a
személy szenvedélye és szenvedése. Csak a tudat tudatosságának
teljességében tapasztalható meg az egység, csupán a „túlsó partról”, a
nirvána felöl. Ez az Önmagamra ébredés minden szert tartalmazó, mindent
szertől megszabaduló szertelensége – az öngyógyítás szabadsága. A test
minden porcikája eleve felébredett és szereket nem igénylő, ő maga a
szerető-gyógyszer.
*
A cancert az elkülönült, personává szűkült elménkből
(auton), mint félelmetes másságot (heteron) nézzük. Így is bánunk el
vele. John Eccles Nobel-díjas agykutató. aki az emberi agyat az
univerzum legszebb, legbonyolultabb, egyben legkifinomultabb és minden
lehetőséget (pluripotenciált) magában hordozó produktumának látja, azt
mondja: „a modern tudomány tele van mindenféle hiedelemmel és
meggyőződéssel. De talán még megrázóbb az a tény, hogy az emberek –
akiknek ez előbb-utóbb élet-halál kérdés – vakon átengedik a
felelősséget másoknak és elhiszik, hogy a tudomány tévedhetetlen, s hogy
mindenre van magyarázata!” Ostobán engedelmeskedünk personánk,
családunk, barátaink és az orvosok jól megalapozott – iskolákkal és
egyetemekkel kiképzett, kórház-gyárakkal és gyógyszergyárakkal
felfegyverzett, kiváltságokkal és hatalommal körülbástyázott –
tudatlanságának. A personáját beteggé varázsolt ember az élet-halál
játékban csupán egy szenvedő báb… ebből az állapotából már csak a
halálban röpül föl a lélek-pillangó.
*
Bármely individuum csak annyira képes feloldódni a
kollektívumban és az univerzumban, amennyire énség-rögje-köve engedi.
Personánk (személyiségünk) határokat érzékel-lát-varázsol mindenütt. A
tudatosságát nélkülöző ember főképp personája szerint választ orvosi
technológiát. A persona elkülönül és elkülönít. Ezért kivágat-operáltat
és vegyszereket vet be. Ez az institucionális és személytelen és
elkülönítő (mégis) perszonális technológia a legmesszebbre taszít a
harmonizációtól, az egység-élménytől, ugyanakkor a teljesség átélésének
a legmélyebb kezdete lehet. Ráébredni arra, hogy senki és semmi sem
elkülönült, hanem valóban minden egy (hen panta einai – Hérakleitosz) –
ez a legnagyobb gyógyszer. A rák nem betegség, hanem
méregtelenítő-tisztító és az egészséget helyreállító, az egységben való
feloldódást tanító processzus. Radikális tanítás.
„Tudásra az embernek – és minden embernek – szüksége van, hogy
sorsvonalait világosan lássa, a dolgokat meg tudja különböztetni,
megtanuljon valamit, amit más tud, de ő nem, életét megtisztítsa és
önmagát felemelje, és önmagában egyre magasabb értékeket valósítson meg,
vagyis megnemesedjék, és végül tudásával megszerezze azt, ami az
abszolút, a szabadságot.” (Hamvas Béla: Patmosz –
Északi korona)
III.
A belátó felismerésig eljuthatunk szavak, könyvek,
tanítások hallgatása, diskurzusok által. Azonban a belátó felismerés nem
elég. A tapasztaló felismeréssorán vehetjük birtokba saját világunk egy
kicsiny részét. Az egészet pedig megpillanthatjuk az éber tudatosság
tétlen tanúságában.
A
cancer nagy lehetőség arra, hogy felébressze természetes gyógyító
tudatosságunk. A depresszió, a rák, az AIDS vagy bármilyen betegség –
szenvedés – a boldogság árnyéka. Életünk kizárólagossá tett célja: a
boldogság, a betegség árnyéka: hogyan legyek egészséges, gazdag, hogyan
legyek népszerű vagy híres, és legyen sok barátom, szeretetteljes
családom. Még ha mindezt el is érem vagy megkapom, és élek ezer évig, ám
egy napon arra ébredhetek, hogy nyomorúságos üresség lakozik bennem.
Mindent megkaptam, amit csak kívántam, és mindezek elvesztésének
rettegését is. Ebből a félelemből és rettegésből, irigységből és
gyűlöletből, hazugságból és képmutatásból, kizsákmányolásból és
erőszakból keletkezik a szenvedés, a betegség, a rák. A test válaszol az
összeomlott értékelési rendje alatt vergődő elmének.
Lama Zopa Rinpoche a Depresszió átalakítása című előadásában
mondja, hogy az életem igazi célja az, hogy halálom hasznos legyen mások
számára. Még ha rákos vagyok is, az a feladatom, hogy a tapasztalataim
segítsenek minden lénynek, hogy az együttérzésemet sohasem veszítsem el;
és ha nekem mégsem sikerül, akkor mások elérjék a megvilágosodást. Ily
módon a rák lesz az oka a boldogságnak.
Nisargadatta a teljesen felébredett mahatma,
aki felébredését megelőzően spirituális tudással nem rendelkező,
iskolázatlan, alacsony kasztba tartozó családapa volt, utcai árus, aki
cigaretta készítőként és árusítóként tengette életét Bombay
nyomornegyedében álló bódéjában. Felébredését követően egy, a boltja
közelében lévő nyilvános vizelde fölötti padlásszobában tanított. Többek
között a következőket:
„Nincs semmilyen természet, amivel harcolni kell, vagy aminek engedni
kell. Semmilyen tapasztalatnem fog megsebezni, feltéve, hogy ha nem
teszed szokásoddá. Te vagy az egész univerzum oka.”
„A természet se nem élvezetes, se nem fájdalmas. Intelligenciával és
szépséggel van tele. Fájdalom és öröm az elmébe vannak. Változtass
értékrendet, és minden megváltozik. Élvezet és fájdalom pusztán zavarai
az érzékeknek; bánj velük egyformán, és csak boldogság lesz. És a világ
az, amivé teszed, mindenképpen tedd boldoggá.”
„A bölcsesség azt mondja: ’semmi nem vagyok’. A szeretet azt mondja. ’én
vagyok minden’. A kettő között áramlik az életem.”
IV.
A betegség: beavatás. Eljön hozzám a tanító, a
Betegség Szelleme. Elhív a magam teremtette fájdalom és szenvedés
világomból. A javulás, az épülés, a gyógyulás, az átalakulás, az
átváltozás tőlem függ. Test-lélek-szellem együtt vannak. Ha beteg
valamelyik formarészem, akkor a többi is beteg. Mindenki gyógyító és
önmaga gyógyszere. Ismerd fel: mindenki önmagát Önmagával gyógyítja.
2011. augusztus
Egy nap
Hajnalban ébredek. Régi álomból ébredek. Azt
álmodtam, hogy itt vagy mellettem, hogy itt szuszogsz csöndesen, s nem
tudom, hogy melyik nagyobb öröm: észrevétlenül megérinteni, vagy nézni,
ahogy alszol. Ki csoda vagy? Olykor fölismerlek: akkor érzem, hogy
mekkora áldás, hogy gyönyörködhetek benned. Lehet, te vagy önmagam
legjobb része, avagy méginkább: önmagad egészének egy örömrésze
vagyok. Úgy maradok itt, melletted, hogy közben mégis fölkelek, halkan
behúzom a szobaajtót.
Az első elem, amit gyakran észre sem veszek, hogy lélegzem. A légzés
gyönyörűségét először rajtad figyeltem meg. Tihanyban feküdtünk
mezítelen az ég alatt. A virradatban hirtelen minden fűszálat végig
simogatott a lágy szél, s az a Föld első lélegzete volt. Akkor együtt,
kéz a kézben, lélegezni kezdtünk. Ilyen lehetett az első lélekzet,
amikor az Úr az ember orrába-szájába lehelte az élet leheletét. És
emlékszem arra, amikor apám kórházi ágya felett magamba szívtam
fájdalmai barna füstjét, s szívemen átforgatva, aranyfényként leheltem
vissza.
Friss kedvet locsolok álmos arcomra, s a második elem öreg vízcseppjei,
mesélni kezdenek. A krétai kis falu fügefáktól szegélyezett
forrás-kútja, amelyből a forró nyárban jéghideg víz folyik kőporos
arcomra, s megérzem benne az újjászületés ízét. A Balaton, amint késő
ősszel és kora tavasszal egyetlen áttetsző, rezdületlen vízcseppé válik,
s finom tükrébe nézve leáll bennem a karmikus gondolatok karneválja. Az
élet vize, ami olyan lehet, mint a delfineknek az El Lentiscal sivatagi
partjánál a kristálytiszta Atlanti óceán. Ilyen a csókod íze. Olyan,
mintha az élet folyójából innék. A folyam partján az élet fái
illatoznak, s leveleiktől meggyógyul minden nép.
Mostanában mindenfélét olvasok a Földről, az ökológiai lábnyomoktól a
földcsakrákig. De nem az a kérdés, hogy Föld-Anyának fészke-magja
szilárd fémként viselkedő nagynyomású vasolvadék vagy ki tudja mi, és
átfordul-e a földköpeny alatt, vagy mi történik vele és velünk ebben a
globálisból totálisba forduló krízisben, hanem az, hogy milyen
láthatatlan entitás megnyilvánulása, kinek a magja. Ő, a harmadik
elemhogy van? ...Látom a földkérget, a löszös földet a zalai horhosban,
amelybe hosszan tekergő kígyókat rajzol nagyapám szekerének kereke, mint
a szamszára, miközben a tengely mozdulatlanul dalol. A Somló hegyen
reggel is langyos a bazaltos föld, amelyet apám gazdagon vetett kicsiny
gyémántokkal – verejtékcseppjeit szórta a Föld szent porába. Ez az első
Föld, az első testünk, elmúlik. Amikor egy átmenti lény, az ember
fölismeri mély tudatán keresztül, hogy minden atom szent, akkor új Föld
születik az új Ég terében.
A
Nap minden este új előadásban hal meg a nyugati horizonton. Ebben a
mindennapi halálban semmi borzasztó sincs. Ha jobban megnézem, mint
titkos naplemente-vadász, akkor ennél csak egy dolog szebb a világon –
amikor kinyitod a szemedet. Csillogó kicsi fénytó. Minden gyertyafényben
látom. A világegyetembe szétáradó fényes tűz, bennem a negyedik elem.
Minden maradék halál feloldódik ebben a kicsi tüzes tóban. Mert élsz, és
veled élek.
A
mai nap (2011. augusztus 8.) titka semmiben sem különbözik a többi nap
titkától. Fölkeltem és nem voltál mellettem. Ha nem keresnélek, már rég
megtaláltalak volna. Húsz ezer napja veled itt, ezen a Föld nevű
gyönyörű entitáson. Nagyon jó itt, a Föld és lényei minden fájdalmával
és szenvedésével, és egyre gyakrabban emlékszem arra, hogy honnan
jöttem. Majd otthon várlak.
2011.július
Kalacsakra
A
Kalacsakra, az "Időkerék" (tibetiül: Dükji Khorlo), a tibeti
buddhista tanítások legmagasabb szintű tantrikus rendszere, amely
tanítást Buddha végső paranirvánája előtt, nyolcvanéves korában adta. A
legkülönösebb, hogy amikor Buddha átadta Shambala (az Égiország)
királyának a
Kalacsakra gyökértantrát (Amaravati
közelében, a mai Andhra Pradesh államban), akkor, azzal egyidőben a
Keselyűcsúcs mellett (a mai Rajgir közelében, Bihar államban), elmondta
a
Szív-szútrát is. A két helyszín között első pillantásra is
legalább ezerötszáz kilométer a távolság légvonalban. Azonban ez az
egyidejűség legfeljebb korlátozott tudatunknak lehet felfoghatatlan,
ugyanakkor még így is: jelentőség teli. Mert a Szív-szútra a végső tudás
– mert a Kalacsakra tantra a végső gyakorlat. A Szív-szútra segítségével
eljuthatunk a tudáson és nemtudáson túlra, a túlsópartra; a Kalacsakra
tantra pedig a gyönyörön túli gyönyörben egyesít a tudáson és nemtudáson
túlival, a túlsóparttal.
A
Kalacsakra (Dhanyakataka) ős-sztúpája töredékei Amaravati közelében
őrzik Buddha megnyilvánult mandaláját, ott, ahol a tantrát bemutatta. A
sztúpák a tudat tökéletességének nem csupán szimbólumai, hanem ők a
test, szó (lélek) és tudat állapotainkat harmonizáló és inspiráló néma
tanítóink, Buddha és a bodhiszattvák megszemélyesítői. Jelenleg 7
Kalacsakra sztúpa áll a Földanya testén. Európában kettő van, az egyik
az andalúziai Vélez-Málaga városka felett, a Karma Guen kolostor mellett
található – Európa Anya-sztúpája. Szívébe minden idők buddháinak
ereklyéit és Buddha összes tanításának könyveit helyezték. A sztúpa
szemei előtt nem marad rejtve elkülönült én-tudatom egyetlen titka sem.
Csak
egy könyvet hoztam magammal, ide, a vélez-málagai sztúpához,
Láma Anagarika Govinda: Om Ma-Ni Pad-Me Hum
című könyvét. Ő idézi az
Aganna-szútrát: "A múltban szellemteremtette, szellemi-lények
voltunk, elragadtatásból táplálkoztunk, önfényünkben ragyogva lebegtünk
a légben, semmihez nem hasonlítható szépségünkben. Hosszú időkön
keresztül volt ez így. Időtlen idők elmúltával azonban kibukkant a jóízű
föld a vizekből. Színe, illata és íze volt. Golyókká formáltuk anyagát
és élveztük ízét. Miközben azonban így táplálkoztunk, eltűnt világló
fényességünk. És midőn a fény tovatűnt, megjelentek a Nap és a Hold,
csillagok és csillagképek, nappal és éjszaka, hónapok és hetek, évek és
évszakok. Örvendeztünk a jóízű földnek, élveztük és táplálkoztunk belőle
– és így éltünk ismét hosszú időkig... Midőn azonban erkölcstelen
szokások rabjaivá váltunk, eltűnt a jóízű föld..."
A
Kalacsakra sztúpa vad hegycsúcsok között, nagyon fent a tenger felett,
mint vakító vitorla hasít a szétfolyó időbe, áthasítja és megnyitja...
Lányom könnyes szemekkel jön, leül mellém, bámuljuk a sztúpát. A
felajánlások oltárán lefényképezett egy hófehér követ, amelyre ezt írta
valaki: "Un bonito sueno uede volverse con una realidad. En el amor no
existent las distancias." (Egy szép álom valósággá válhat. A szeretetben
nem létezik távolság.) Most milyen ízű a Föld?
Nyugat ébredése
(töredékes vázlat)
Világunk, amelynek végkifejlete megismerhetetlen,
immár minden "holisztikus" és "univerzális" eszméivel együtt, végletesen
antitradicionálissá vált. Miközben egyre savasodó nyelvünkkel az életet
éhesen nyalogatva mindenannyian gyógyíthatatlanul önmagunkért vagyunk
felelősek, s valójában minden gyógyítást csak önmagunktól és önmagunkon
kezdhetünk, rá kell ébrednünk vagy visszaaludnunk arra, hogy már egy
atombomba sem menthet meg minket (vagy: "Már csak egy Isten menthet meg
minket" – Heidegger). E 'megmenthetetlenség' mögött-fölött folytonos
újratervezésben a láthatatlan 'vasbeton' erők állnak. Kik-mik ezek az
erők? Ezek nem a "zeitgeist" ostoba összesküvés-billogjaival a 'Sátán'-karámba
(eredendően a 'Vádló'-, aztán a 'Rágalmazó'-, mostanra az 'Ellenség'-karámba)
terelt élveteg és horkoló embercsoportok; nem a zsidók, nem a
szabadkőművesek, nem a muszlim terroristák, nem a mammonista bankárok,
nem a régi-új fasiszták és kommunisták, nem a mák- és kokaültetvények
bárói, nem a szintetikus mérgek multinacionalistái, nem a
Föld-erdők-tengerek kivéreztetői és parazitái, a vizek és levegő
mérgezői, nem a tüzek és atommáglyák gyújtogatói, nem a scientizmus
papjai, és odakintnem a fehérek-feketék-barnák-sárgák, és nem a nagyon
is emberi militarizmus kéjelgői, és nem ők-ti-mi vagy ő és te... Hanem
énbennem a szívemben laknak ezek a láthatatlan 'vasbeton' erők. Ez a
Kali-Yuga oka és diadala. Én "akarom" ezt (mert különben nem lenne és
nem is lehetne) idebent.
Földünk egyre gyorsuló és egyre inkább bárki számára
nyilvánvaló folyamat színtere, amelyben kultúrák és civilizációk,
nemzetek és uniók, felcserélődő Kelet és Nyugat, Észak és Dél,
összetéveszthető férfi és női formák egyetlen önmegsemmisítő pillanatba
torkollanak. Ez a globális rendszer, amely a planetáris és egyetemes
erőknek már csak a tű fokát hagyta meg a megmentő cselekvésre, a
mérhetetlen életéhség zajában egyetlen sikollyá kavarog – bennem. Ki
irányítja világomat?
Kelet letérdelt a Nyugat előtt. Először kapitulált
Japán, a Napba visszaköltözött kamik szigete, majd a teljesen
iszlamizált Dél-Ázsia, aztán a taoista örökségétől megváló, rohamosan
ipari- és civilizációs pokollá váló Kína. India halálosan komoly
versenyben van Kínával a legszennyezettebb környezetű ország címért, és
csak néhány elszigetelt pontján végzi utóvédharcait – egyre rövidebb
jógagyakorlatait – a szellemi tradíció néhány utolsó csoportja. Tibet,
az Égi királyság elveszett. A szibériai sámánság orosz munkáskabátokban
és a tarkovszkiji zónákban tűnik el. A még keletibb, az amerikai
földrészre vándorolt sámánságot a rezervátum-temetőkbe terelték.
Nyugaton valami történik. Mintha kétezer éves
erőszakos álmából ébredezne. Mintha lassan túljutna test komfortjára
koncentráló önelégültségén. Mintha a szavak az erkölcsről és a
metafizikai halott világokról már nem elégítenék ki. Mert Kelet tudása
beköltözött a konyhákba, a hálószobákba és a könyvespolcokra. Kelet
mesterei egyszerűen beállítanak a termekbe és csarnokokba, és élő szóval
tanítanak.
Kelet a nyugati civilizáció narkotikus fogyasztási szenvedélyében
megkezdte haldoklását. Nyugat a keleti tradíció tudását átvéve –
ébredezik. Még az "én" elkülönültségét növeli ez a tudás. Még az "én"
nagyobb élvezetekhez jutását szolgáló az alkalmazás. Még búvó erekként
és -patakokként áramlanak az elkülönült emberi tudatok mély és
elkötelezett szándékai a jobb életért Földön. És ezek az erek, patakok
folyókká egyesülve torkollnak a felébredés kollektív tudatóceánjába,
amely föloldja a szenvedések milliárdnyi zárványát.
Már
létezik az elkülönült emberi tudatáramlatokat egyesítő, az univerzum
kozmikus intelligenciájával összehangolódó kollektív emberi értelem,
amely láthatatlan nooszféraként veszi körül a Földet és minden érző
lényt. Radikális változások előtt állunk. Már nem élhetünk úgy, ahogy
eddig tettük. Már elég volt önmagam önző jövőrabló tudatállapotából.
Belépek a jelenbe, az egyetlen helyre, ahol átalakíthatom önmagamat. Hol
van jelen? Itt, teljesen merőlegesen az időtengelyre, ahol végre
megállhatok és megnyugodhatok – ez a változás: Én vagyok.
|
|
Diákként vonzott az írás és a színház. Rendeztem és játszottam amatőr színházban, készítettem kézzel írt újságot, folyóiratot. Húszévesen elégettem minden versemet. Huszonöt évvel később naplóimat és minden írásomat. Közben – Várhegyi Miklóssal – Hamvas Béla és Szabó Lajos nyomdokaiba lépve kerestem valamit... Aztán Pákozdy László Márton és Kunszt György segített találni új kutatási koordinátákat. Az irodalmon, a színházon, az esszéken, a filozófián és a teológián át haladva jutottam el a szavakon túlra. Friedrich Nietzschével hosszasan álldogáltam a szavak lángoló és leomló hídján. Végül konkrét spirituális gyakorlatokat Buddha tanításai és a vadzsrajána felhatalmazások adtak. Az elmúlt években és most, Eckhart Tolle csendjévell, és a nincs-kettősség mestereitől: Ramana Maharshitól és Nisargadatta Maharajtól kapott iránytűvel kutatom önmagamban – a bennem minden feleslegest elégető – egyetlen hajnalt. Kőszegi Lajos író, szerkesztő, tanár (Devecser, 1956. november 7.) a győri építőipari szakközépiskolában érettségizett 1975-ben. 1981-ben a pécsi műszaki főiskolán építész-műszaki tanári oklevelet kapott. 1984-ben végzett a Bálint György Újságíróiskolában. 2008-ban a Budapesti Műszaki Egyetemen műemlékvédelmi szakmérnöki oklevelet szerzett. 1981-től 1988-ig újságíró: Universitas, Dunántúli Napló, Somogyi Néplap, veszprémi Napló. 1985-86-ban a Visszhang folyóirat felelősszerkesztője. 1988-1991-ig a veszprémi múzeum irodalomtörténésze. 1992-től tanár. 1989-1999-ig a Pannon Panteon könyvsorozat főszerkesztője. 2000-2004-ig a veszprémi Petőfi Színház irodalmi vezetője. 2004-től ismét tanár. Telefon: +36-70-618-5005 e-mail: koszegis@gmail.com
2012. MÁSODIK NAPLÓ | ||
|
|
2011. második félévi
napló
|
|
| ||
|
|
|
|